Reparatii Turbosuflante
Turbosuflante Auto Multimarca
Cu totii ne dorim performante sporite ale motoarelor iar din acest punct de vedere, in ultimii ani de zile, vanzarile si raportarile comerciale ale dealer-ilor auto confirma acest lucru, aceasta directie a cumparatorilor de autovehicule. Prin reparatii turbosuflante auto intelegem acele interventii service determinate de un regim de exploatare neconform sau de un numar mare de kilometri al autovehiculului respectiv.
Ce este o turbina / turbosuflanta ?
Chiar daca putini stiu, turbina auto are o istorie foarte veche, cam la fel de veche ca si cea a motorului cu ardere interna. Parintii motorului cu combustie interna, Rudolf Diesel si Gottlieb Daimler, si-au dat seama ca prin precompresia aerului in camera de ardere a motorului se poate efectua o crestere a puterii motorului si o reducere semnificativa a consumului de carburant. Dotarea si suplimentarea alimentarii motoarelor printr-un sistem cu turbina a fost propusa pentru prima data in anul 1915 de catre inginerul elvetian, Alfred Buchi.
Traim vremuri in care sunt foarte importante timpul, viteza de deplasare si modul in care ne deplasam dintr-un loc in altul. Traim in epoca vitezei si asta ne face sa fim mai grabiti si ne face sa cautam masini cat mai puternice si mai rapide. Din 1925, industria auto a introdus motoarele supraalimentate cu turbine, ceea ce a dus la o crestere a puterii motorului cu 40%. La inceputurile ei, turbina a fost implementata la motoarele foarte mari, precum motoarele navelor maritime si in timpul celui de-al doilea razboi mondial, la motoarele avioanelor.
Turbina auto
In prezent, datorita dotarii motoarelor cu turbina, automobilele au ajuns performante ridicate, la diminuarea consumului de combustibil precum si la reducerea poluarii.
Din pacate, turbinele pot suferi defectiuni si este bine ca diferite detalii despre acestea sa fie stiute si de catre conducatorii auto. Unul din defectele cele mai des intalnite este reprezentat de consumul de ulei, care se face semnalat prin unele scurgeri aparute la racordurile intre turbosuflanta si tubulatura care duce la intercooler.
Cand discutam despre reparatii turbine auto intelegem un defect des intalnit, practic, se constanta ca uleiul curge prin fanta segmentilor de etansare din partea compresorului si a turbinei /turbosuflantei datorita uzurii segmentilor motorului. Unele defecte pot aparea de asemenea, si in momentul in care filtrul de aer se infunda , iar turbina nu poate aspira suficient aer, sau in cazul in care nivelul uleiului din baie este foarte mare, producand o restrictionare a scurgerii prin turbosuflanta, iar restul uleiului refuland datorita presiunii create in carcasa lagar.
O alta defectiune intalnita la turbine auto este lipsa de presiune de supraalimentare si datorita faptului ca se produce cresterea consumului de carburant, se pierde din puterea motorului si acesta nu mai functioneaza constant. Acest lucru se poate intampla datorita aspiratiei unor corpuri straine in zona filtrului de aer al turbosuflantei, infundarea legaturii dintre galeria de aspiratie si pompa de injectie sau datorita depunerilor de calamina in spatele rotorului .
Turbine auto cu geometrie fixa
Daca initial, turbinele mecanice au fost cele care au ajutat la realizarea motoarelor de inalta performanta, la putin timp dupa aceea, mai precis la inceputul celui de-al Doilea Razboi Mondial, a aparut mai intai, in industria aviatica, turbina actionata de gazele de evacuare.
Aceasta solutie si-a gasit mai tirziu aplicabilitate in mai multe domenii, si bineinteles ca si in cel auto. Pentru ca a fost imprumutata din domeniul aeronautic, era oarecum firesc ca primul autoturism de serie echipat cu o turbina sa fie lansat de cei de la Saab.
Pentru ca aducea foarte multe imbunatatiri, la mai multe capitole, cum ar fi cresterea puterii, scaderea consumului de carburant si emisii scazute de noxe, solutia echiparii cu turbosuflanta a fost adoptata rapid si de ceilalti constructori de automobile, ajungand azi, aproape indispensabila mai ales in ceea ce priveste motorizarile diesel.
Principiul de functionare al turbosuflantelor din prezent, a ramas neschimbat fata de cel al primelor generatii. Turbosuflanta este alcatuita din doua parti, una ”calda” – turbina propriu-zisa si alta ”rece” – compresorul, acestea doua fiind conectate direct, printr-un ax central.
De-a lungul timpului, tehnologia s-a perfectionat in ceea ce priveste obtinerea unor tolerante mai mici si a cresterii in turatie, datorita posibilitatii de echilibrare la viteze foarte inalte. Aceste imbunatatiri au dus la scaderea in dimensiuni a turbosuflantelor si, in acelasi timp, la obtinerea unor presiuni de lucru mai mari, astfel obtinandu-se o turbosuflanta mai performanta.
Turbosuflantele din ultimile generatii sunt realizate din aliaje ce suporta mai bine mediul ostil in care acestea functioneaza, materiale ce rezista la coroziune si care nu permit deformari mari la temperaturi inalte. In plus, de fapt si mai important, este sistemul de geometrie variabila, care ajuta la un bun control al cantitatii de aer ce deserveste motorul.
Astfel, sistemul de palete cu pas variabil ce orienteaza fluxul de gaze catre rotorul turbosuflantei, este actionat de calculator , prin intermediul unui actuator, fie pneumatic, fie servoelectric. In acest fel, s-a imbunatatit timpul de raspuns al turbosuflantei, un control mai bun asupra curbei de cuplu a motorului, un consum redus de combustibil si, nu in ultimul rand, emisii de noxe foarte reduse.
Turbine auto cu geometrie variabila
Aparitia turbosuflantei cu geometrie variabila -VNT (Variable Nozzle Turbine) in 1989 si evolutia ei in cursul anilor 90 si in secolul 21, au ridicat turbine, la rangul de cel mai de succes concept de crestere a performantelor motorului.
Aceasta noua tehnologie implica folosirea unui carter turbina care isi modifca configuratia interna pentru a se adapta la nevoia specifica motorului de aer comprimat (cazul diesel) sau amestec combustibil (cazul benzina). Tehnologia VNT permite turbosuflantei sa creasca puterea motorului in toata gama de viteze.
Turbosuflantele VNT ajuta la controlul emisiilor de monoxid de azot generate de motoarele diesel prin dezvoltarea unui sistem de refolosirea gazelor arse si reintroducerea lor in camera de ardere a motorului.
Turbina a devenit un element cheie in folosirea motoarelor moderne alimentate cu benzina sau motorina, inginerii auto lucrand in permanenta la dezvoltarea unor motoare care ofera performante cu emisii scazute de CO2.
Reducerea dimensiunilor motorului si injectia directa reprezinta viitorul motorului, turbosuflanta fiind cea care va aduce o contributie importanta la crestrea puterii motorului si scadarea impactului emisiilor asupra mediului inconjurator. Astfel de turbosuflante functioneaza la 1050⁰C permitand ca proprietatile combustibililor sa fie optimizate pentru respectarea normelor emisiilor si CO₂.
Ca de fiecare data, pentru informatii suplimentare si suport tehnic, va invitam sa ne contactati!
Pe curand!